RACISM




       PEACE BE UPON YOU :)

 

    Yes that post title looks very freak. But that is what I'm writing about. Ok. According to WIKIPEDIA, racism is defined as the belief that inherent different traits in human racial groups justify discrimination. Memang betul, this matter sangat common dalam mana-mana negara. Tak kiralah Europe ke Asia ke. Aku pun hairan macam mana benda alah ni boleh ada dalam dunia ni. Padahal semua orang sama je. Semuanya manusia. Nak membeza-bezakan kaum lain dengan kaum yang lain pulak. Takde kerja ke ! Apa pun tak boleh. The purpose aku post pasal benda ni sebab aku nak vomit all my dissacfaction out tentang penindasan atau discrimination antara kaum-kaum ni. Mengapa mesti ada racism ni ? Tu yang aku hairan. Kita hidup dalam dunia dengan orang lain jugak. Bukannya hidup sorang sorang. So respectlah each other and be kind with them. Tak kirala dia orang India ke, Cina ke, Melayu-Kadazandusun ke, respectla deyy ! Tak kene bayarlah, betul sumpah.

    

    Ni aku nak story mory dengan kau orang. Tadi aku pergi hamik lesen. Baru nak pergi kelas teori Pra-L HAHA lembab betul. Kan sebelum masuk kelas kena cap jari dulu kan. So orang-orang yang nak masuk kelas tu termasuk dengan aku kene beratur untuk cap jari. Depan aku ada sorang budak Melayu, umur sama kot. Rambut Mohawk, gilalah. Nak kata kerek, taklah sangat. Tapi dia ni macam racist sikit. Okeh time tengah beratur, mamat ni beratur depan aku. Suddenly, there was an Indian datang and potong line dia. So dia pun pun apa lagi. Mengeluarkan kata yang kurang licin iaitu kata kesat. Dia cakap B**I. Faham-faham jelah ye. Rileks la bro. Dia sorang je bukannya ramai sangat potong line kau. Aku rasa budak India tu pun dengar mamat ni cakap apa. Mesti kecik ann hati dia. Ni dah macam nak sama dengan kes Suarez, Liverpool's player tu dengan Evra, Man Utd punya side defender. Hamikk kau kene gantung 8 matches. Nasib baik mamat tu tak kene gantung dari belajar memandu. 

    

    Lastly, aku harap kepada semua orang di luar sana, kalau ada buat salah dekat sesapa tak kira dia bangsa apa, agama apa pergilah mintak maaf. Kalau ada kawan-kawan yang racist tu, nasihatkan dia. We live in one world and we need to share this world to other people. In order to create a peaceful and harmony country, all of us have to set in our mind that we need to respect and help each other out. Accept differences (:  

 

Say No To Racism :-

 

 Result 22 Mac 2012 eh ?
Pehh habis habis